måndag 8 augusti 2011

Pannacotta.



I fredags hade vi grillkväll med min svägerska och hennes pojkvänn. Det känndes som om det var evigheter sedan jag bakade så jag ville göra mer än bara en efterrätt. Jag hade köpt små glas på IKEA som rymmer ca 1/2 dl som jag ville prova. Jag gjorde en vit och ljus chokladpannacotta som jag lägger ut receptet på här nedan, jag gjorde också en mörk chokladmousse men den lägger jag inte ut receptet på för jag vart inte nöjd med den. Jag får prova andra recept nästa gång så får vi se om det kommer ett recept senare.

Vit chokladpannacotta

4 portioner (ej små glas)

1 dl vispgrädde
1 dl mjölk
35 g socker
1 st gelatinblad
100 g vit choklad

Ljus chokladpannacotta

4 portioner

2 dl grädde
2 msk socker
1 st gelatinblad
100 g ljus blockchoklad

Gör så här vit och ljus pannacotta

Blötlägg gelatinbladen i vatten i 10 minuter. Koka upp grädden och mjölken i en kastrull. Ta av kastrullen och tillsätt socker och chokladen rör om tills allt har smält. Krama ur gelatinbladen och lägg ner dom i kastrullen och rör om. Låt stå i kylen ett par timmar innan servering.
Servera med sesongens bär.

Jag var jätte nöjd med serveringen i dessa små glas från IKEA så det blir nog att åka dit och köpa några till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar