måndag 8 augusti 2011

Godaste Chokladkakan.



Detta är en mörk och mastig chokladkaka som är uppskattad av många.
Jag brukar byta ut mjölet i formen till kokos i stället för jag tycker det blir godare.

Receptet är för en rund form på ca 21 cm. Man kan med fördel göra den dagen innan.

100 g smör
2 st ägg
1 dl socker
100 g 70% choklad

Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret i en kastrull, ta av kastrullen från spisen och lägg i chokladen, rör om tills chokladen har smält helt.
Häll i det smälta smöret/chokladen i ägg blandningen och rör om.

Till formen brukar jag byta ut mjölet till kokos i stället för jag tycker det blir godare.

Grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen i ca 15 min.
När kakan är klar är den fortfarande dallrig och den ska inte vara torr när man sätter i en sticka i mitten. Kakan ska stå i kylen minst 4 timmar och stelna till lite.

Servera med grädde/glass och färska bär.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar